وبلاگ رسمی دکتور محمد طاهر قاسمی

وبلاگ رسمی دکتور محمد طاهر قاسمی

باز تابی از آثار علمی و تحقیقی اندیشمند جوان افغان به زبان های عربی و فارسی
وبلاگ رسمی دکتور محمد طاهر قاسمی

وبلاگ رسمی دکتور محمد طاهر قاسمی

باز تابی از آثار علمی و تحقیقی اندیشمند جوان افغان به زبان های عربی و فارسی

سلسله های روایت امام ابو حنیفة (رحمه الله )

           سلسله های روایت امام ابو حنیفة (رحمه الله )   

     نویسنده : محمد طاهر (قاسمی)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله ، و الصلاة و السلام علی رسول الله ، و علی آله و اصحابه و من والاه .

اما بعد :

آنچه از خلال مسانید پانزده گانه امام ابو حنیفة (رح) پیدا است ، بدون تردید او یکی از ائمهء حدیث بوده که این موضوع بر هیچ محققی نا آشنا نیست ، اگر چه خود به تدوین این مسانید اقدام ننموده ؛ بلکه دانشمندان و محدثان مشهور بعد از وی به تسنید روایات موصوف اقدام کرده اند .

 امام بزرگوار در حدیث دارای سلسله های مشهوری است که این سلسله ها شامل (اُحادیات) و (ثُنائیات) و (ثُلاثیات) و ... می باشد ، صحت و قوت احادیثی که دارای کوتاترین سلسله و در عین حال از افراد دارای ثقة روایت شده باشد ، بر هیچ محقق و مُحَدِّثی پوشیده نیست.

در این جای هیچ گونه شکی باقی نخواهد ماند که امام بزرگوار زمان صغار صحابه و کبار تابعین را درک نموده و دلیلی هم وجود ندارد که دارای سلسله های کوتاه و انباشته از راویان متفق التوثیق نباشد .

هر چند سلسله های امام بزرگوار زیاد و بی شمار است ، طوری که از خلال مسانیدش به چشم می خورد به صد ها سلسله می رسد  و ذکر همهء آنها از حوصلهء این مختصر بیرون است ، با این وصف به ذکر یک سلسله از (اُحادیات) و دو سلسله از (ثُنائیات) و یک سلسله هم از (ثُلاثیات) اکتفاء می نمائیم . 

الف – سلسله (احادیات) :

عبارت از سلسله روایتی است که میان شخص ونبی اکرم (ص) فقط یک شخص قرار دارد.

مانند روایت امام ابو حنیفة از انس بن مالک (رض) ([1]) .  

توضحیاتی پیرامون این سلسله از دید علمای جرح و تعدیل :

1 – امام ابو حنیفة (رحمه الله) :

طوری که به همگان روشن است امام ابو حنیفة (رح) در سال (80 هـ ق) در شهر کوفه عراق در عهد اموی ها تولد شده و در سال (150هـ ق) در شهر بغداد در عهد عباسی های و به عمر (70) سالگی از دار فانی رحلت نموده است .

 اولاً – توثیق یحی بن مَعِین ([2]) :

خطیب بغدادی (م 463 هـ) به سندش از یحی بن معین روایت دارد که او گفت : امام ابو حنیفة در حدیث ثقة است ، حدیثی را روایت نمی کرد مگر اینکه حفظ می داشت ؛ و حدیثی را که حفظ نمی داشت روایت نمی کرد ([3]) .

  و باز روایت شده که در مورد امام ابو حنیفة از امام یحی بن معین سوال می شود که آیا او در فن حدیث ثقة است ؟ یحی بن معین در پاسخ می گوید : بلی ثقة ثقة است ، و به خدا سوگند او پرهیزگارتر از این است که دورغ ببندد ، و او بزرگوارتر از این است ([4]) .

و همچنان از یحی بن معین سوال شده که آیا سفیان از امام ابو حنیفة حدیث روایت نموده ؟ گفت : بلی ، ابو حنیفة ثقة و صدوق در فقه و حدیث بوده و در دین خویش محفوظ و سالم است ([5]) .

و باری از یحی بن معین در باره امام ابو حنیفة پرسیده شد و در پاسخ گفت : او در نزد ما از اهل صدق بوده ، و از اهل کذب نیست ([6]) .

طوری که از فقرات فوق پیدا است امام یحی بن معین در توثیق امام ابو حنیفة از کلمات تعدیل همانند : ثقة و ثقة ثقة و صدوق و اهل صدق استفاده نموده و او را نه تنها ثقة در حدیث می داند ، بلکه به توثیق او در فقه نیز اعتراف می کند ، و از برخی اوهام همانند : کذب و سوء حفظ مبرا دانسته و با صیغهء سوگند سخن خویش را مؤکد ساخته و بر ورع و تقوای امام تاکید دارد .

ثانیاً – توثیق عبد الله بن المبارک ([7]) :

عبد الله بن المبارک از جمله کسانی است که خیلی در وصف امام ابو حنیفة سخن گفته و شعر سروده است ، و کتب تاریخ بهترین گواه و شاهد از ستایش و توصیف های ابن المبارک در شأن امام ابو حنیفة است . روزی از ابن المبارک پرسیده شد : آیا امام مالک فقیه تر است و یا امام ابو حنیفة ؟ پاسخ داد : امام ابو حنیفة فقیه تر بود ([8]) .

و باری از وی روایت شده که – می گفت - : امام ابو حنیفة فقیه ترین اهل زمین در زمانش است ([9]) .

در این مورد شکی نیست که کلمه فقیه کلمهء عام و جامعی است ؛ که این را سلف صالح جزء بر کسانی که از لحاظ روایت و درایت بر حدیث مسلط نمی بود و در عین حال با لباس تقوی و زهد مزین نمی بود ، اطلاق نمی کرد .

ثالثاً – توثیق امام ابو داود سجستانی ([10]) :

امام ابو داود سجستانی می گوید : خداوند امام مالک را رحمت کند او یک امام بود ، و خداوند امام شافعی را رحمت کند او یک امام بود و خداوند متعال امام ابو حنیفة را رحمت کند او یک امام بود([11]) .

این قول امام ابو داود بدون شک در عدالت امام بزرگوار و ائمهء دیگر شهادتی بزرگ است ؛ زیرا اعتراف امام ابو داود به امامت این بزرگواران که البته خود از ائمهء حدیث و حفاظ و مصنفین این فن است ، بیانگر جایگاه رفیعی امامان بزرگوار در فن حدیث بوده و کاملترین کلمهء تعدیل است که در وصف ایشان بیان شده است .

مشایخی دیگر از سلف صالح  در توثیق و تعدیل امام ابو حینفة (رحمه الله) قول نموده اند که فقط در این جا به ذکر اسمای ایشان اکتفاء می نمائیم همانند : شعبة بن الحجاج (متوفای 160 هـ) - ملقب به امیر المؤمنین در حدیث و از بنیان گذاران نخستین علم جرح و تعدیل و تفتیش در حدیث - ، اسرائیل بن یوسف ( متوفای 160 هـ) ، امام مالک بن انس (متوفای 179 هـ) ، امام محمد بن ادریس شافعی (متوفای 204 هـ) ، و امام احمد بن حنبل (متوفای 214 هـ) ، سهل بن مزاحم (متوفای 211 هـ) ، علی بن عاصم (متوفای 221 هـ) ، مسعر بن کدام (متوفای 155هـ) ، الفضیل بن عیاض (متوفای 187 هـ) ، ابو بکر بن عیاش (متوفای 194 هـ) و دیگران .

و متأخرین نیز در این راستا ساکت ننشسته بلکه در مورد ابراز نظر نموده از آن جمله : شیخ ابو عبد الله صیمری (متوفای 430 هـ) ، خطیب بغدادی (متوفای 463 هـ) ، حافظ ذهبی (متوفای 748هـ) ، شیخ الاسلام ابو العباس ابن تیمیة (متوفای 728 هـ) ، حافظ ابن کثیر (متوفای 794 هـ) ، امام حافظ ابن حجر (متوفای 852 هـ) و امام جلال الدین سیوطی (متوفای 911 هـ) و دیگران ، که در کتاب های ایشان از امام ابو حنیفة به عنوان امام و قدوة در علم و دین یاد آوری نموده وبرخی از این بزرگان نیز دست به تألیفاتی مستقل در مناقب امام بزرگوار و تلامیذ ایشان زده اند که تألیفاتی ایشان بی نیاز از تعریف است .

2 – انس بن مالک (رض) :

ابو حمزة انس بن مالک بن نضر بن ضمضم نجاری خزرجی انصاری ، صحابه جلیل القدر ، تقریباً (10) سال قبل از هجرت در مدینه منورة تولد شده است ، و در مدینه منوره در خدمت نبی اکرم (ص) قرار داشت تا اینکه مبارک از دنیا رحلت نمود ، و نبی اکرم (ص) برایش دعای برکت نموده که در نتیجه از معمرترین اصحاب گردیده و خیر و برکات در اولاد و اموالش مشاهده می شد ، از مکثرین روایات به حساب می آید ، و از نبی کریم (ص) و از کبار صحابه روایت دارد که مجموع روایات وی به (2286) حدیث می رسد ، و جمع کثیری از تابعین که به عدد حصر نمی شود از وی روایت کرده اند ، همانند : سعید بن جبیر (متوفای 95 هـ) امام سعید بن المسیب (متوفای 94 هـ) ، عامر الشعبی (متوفای 103 هـ) ، امام حسن البصری (متوفای 110 هـ) ، زید بن اسلم (متوفای 136 هـ) ، امام ابو حنیفة (متوفای 150 هـ) و دیگران ، و در سال (93 هـ ق) در شهر بصرة عراق از دار فانی رحلت نمود ([12]) .

طوری که هویدا است خداوند متعال در قرآن خویش و نبی اکرم (ض) در سنت خویش اصحاب کرام را تعدیل نموده اند ، بناءً افرادی که صحبت آنها با نبی اکرم (ص) ثابت شود ، تعدیل و توثیق آنها قطعی بوده ، و غیر قابل مناقشه است.

امام ابو حنیفة با انس بن مالک (رض) ملاقات کرده و از وی حدیث روایت نموده است ، و این ملاقات وی به حد شهرت رسیده است ، امام ابو حنیفة نه تنها با او بلکه با معمرین دیگر از اصحاب الرسول (ص) نیز دیدار کرده است ، که علمای بزرگی این دیدار ها را نقل نموده و به صحت آنها قول نموده اند ([13]) .

ب – سلسله (ثنائیات) :

عبارت از سلسله روایتی است که میان شخص و نبی اکرم (ص) فقط دو شخص قرار دارد .

در این بخش دو سلسله را ذکر خواهیم کرد :  

اول - سلسله روایت امام ابو حنیفة از نافع – مولی ابن عمر – و از عبد الله بن عمر (رض) ([14]).

توضحیاتی پیرامون این سلسله از دید علمای جرح و تعدیل :

1 – امام ابو حنیفة رحمه الله :

توثیق و تعدیل امام ابو حنیفة پیشتر ذکر شد .   

2 – نافع – مولی ابن عمر- : 

امام نافع یکی از اعلام روایت و درایت علم حدیث و از ائمه و علمای کبار مدینه منورة است از حضرات صحابه همانند : مولایش عبد الله بن عمر (م 73 هـ) وعَائِشَة ام المؤمنین (م 58 هـ) ، وأَبو هُرَیْرَةَ (م 59 هـ) ، وأم سَلَمَةَ ام المؤمنین (م 62 هـ) ، ورافع بْن خُدَیْج ( م 74 هـ) و دیگران حدیث روایت کرده است ، و جمع کثیری نیز از وی روایت حدیث نموده اند ، همانند : ابن شهاب الزهری (م 124 هـ) ، أَوزاعیّ (م 157 هـ) ، امام مالک بن أنس (م 173 هـ) ، امام ابو حنیفة (م 150هـ) و دیگران . وی در زمان خلاف حضرت عثمان تولد شده و در سال (117 هـ) دار فانی را وداع گفت ، امام بخاری و امام مسلم و اصحاب سنن و دیگران از وی حدیث روایت کرده اند ([15]) .

ابو یعلی خلیلی (متوفای 446 هـ) می گوید : نافع - مولی ابن عمر - از ائمهء تابعین اهل مدینه منوره است امامی در علم ، بالاتفاق ثقة و صحیح الروایة می باشد ([16]) .

علامة ابن کثیر در توثیق نافع - مولی ابن عمر - می گوید : وی از ثقات و نبلاء و از ائمهء بزرگ می باشد ([17].

امام بخاری (م 256 هـ) و دیگران در توثیق سلسله های روایتی نافع می گوید : سلسله امام مالک بن انس از نافع - مولی ابن عمر - از ابن عمر ، اصح الاسانید می باشد([18]) .

پس نافع – مولی ابن عمر – از محدود راویان حدیث است که همه به جلالت و توثیق او اتفاق دارد ، طوری که برخی ائمهء برجستهء فن ، سلسله هایش را از اصح الاسانید می داند .

3 – عبد الله بن عمر (رض) :

ابو عبد الرحمن عبد الله بن عمر بن الخطاب عَدَوی صحابی الجلیل القدر و شخصی سخاوت مند ، از مکثرین در حدیث و از فقهاء و از علمای صحابه ، و در سال سوم بعثت در مکه مکرمة چشم به جهان گشود ، و با اسلام بزرگ شده و در ده سالگی به مدنیه منورة هجرت نمود و و در فتح مکه مکرمة اشتراک داشت ، و در غزوات مختلف و فتوحات اسلامی نقش بارزی را ایفاء کرد ، و در اخیر عمر از نعمت بینائی محروم شد و حدود (2630) حدیث از وی روایت شده است ، که این احادیث را اصحاب صحاح و سنن و دیگران روایت نموده اند ، سر انجام در سال (73 هـ ق) در مکه مکرمة به سوی دیار باقی شتافت ([19]) .

طوری که پیشتر گذشت اصحاب کرام تعدیل و توثیق آنها نظر به نصوص قرآنی و سنت نبوی قطعی بوده ، و غیر قابل مناقشه است .

دوم – سلسله روایت امام ابو حنیفة از عکرمة از عبد الله بن عباس (رض) ([20]).

توضحیاتی پیرامون این سلسله از دید علماء جرح و تعدیل :

1 – امام ابو حنیفة (رحمه الله) :

در مورد امام ابو حنیفة توضیحات مفصل ارائه شده و پیشتر دیدگاه علمای جرح و تعدیل نیز بیان شد .

2 – عکرمة - مولی ابن عباس - :

ابو عبد الله عکرمة بن عبد الله بربری از موالی عبد الله بن عباس و ازکبار تابعین و از مخازن علم روایت و درایت و از اعلام و نخبگان علم تفسیر و از یکی از تلامیذ نامدار مدرسه تفسیر در مکة المکرمة به ریاست عبد الله بن عباس (رض) بود ، و در سال (25 هـ ق) تولده شده ، از حضرات صحابه همانند : عبد الله عباس (م 68 هـ) و ابو سعید الخدری (م 73 هـ) و عایشة ام المؤمنین (م 58 هـ) و دیگران روایت نموده ، و ده ها نفر از تابعین کرام و صد ها تن از اتباع تابعین از وی روایت کرده اند ، و همهء عمر خویش را صرف تعلیم و تعلم نمود ، و در حیات عبد الله بن عباس فتوای صادر می کرد ، و از سرزمین های مختلف اسلامی در شرق و غرب دیدار نموده و در هر کجائی به تعلیم و آموزش مردم می پرداخت ، و در نهایت مطاف در سال (104 هـ ق) در مدینة منورة از جهان فانی رحلت نمود ([21].

امام بخاری ، امام مسلم ، اصحاب سنن ، مسانید و دیگران از وی روایت حدیث کرده اند.

امام عِجلی (متوفای 261 هـ) او را ثقة دانسته آنچه را که به وی منسوب شده ، نادرست می خواند ([22]) .

و امام یحی بن مَعین (متوفای 233 هـ) نیز او را ثقة می داند([23]) .

و حافظ ابن حبان بُستی (متوفای 354 هـ) او را از جملهء ثقات ذکر کرده است ([24]) .

امام ذهبی (متوفای 748هـ) می گوید : و هر کسی که از او در صحیح بخاری و صحیح مسلم حدیثی روایت شده باشد ، از پل عبور کرده است ، و هیچ انصرافی از تعدیل توثیقش نیست ، مگر به دلیلی روشن و هویدا ([25]).

پس نتیجه می گیریم که عکرمة – مولی ابن عباس – بدون تردید از جملهء ثقات و رجال برتر حدیث بوده و از اعلام نامدار علم روایت و درایت است .

 3 – عبد الله بن عباس (رض) :

ابو الجلیل عبد الله بن عباس بن عبد المطلب هاشمی قرشی ، حبر الامة ، ترجمان القرآن ، و شاه مفسرین ویکی از فقهای صحابه ، رئیس مدرسه تفسیر در مکة المکرمة ، سه سال پیش از هجرت در مکة المکرمة تولد شده و در عصر نبوت رشد یافته ، و صحبت نبی کریم (ص) را لازم گرفت ، و با وجود سن خوردش حضرت عمر (رض) در زمان خلافتش با او همانند بزرگان صحابه و اصحاب بدر برخورد می کرد و گاهی بر آنان ترجیحش می داد و برخی اوقات در امور مسلمانان از وی مشورت می خواست ، از مکثرین در حدیث است طوری که از او بیش از (1660) در صحاح و سنن مسانید و .... روایت شده و آثار زیادی نیز از وی در تفاسیر بالمأثور نقل شده است ، وصد ها نفر از وی روایت کرده اند ، در مکة المکرمة در مسجد الحرام مصروف تدریس بود ، در جنگ های (جمل) و (صفین) در کنار حضرت علی (رض) قرار داشت ، و در اخیر عمر بینائی خویش را از دست داد ، و سر انجام در سال (68 هـ. ق) در شهر طایف به سوی دیار باقی شتافت ([26]) .   

طوری که پیشتر گذشت اصحاب کرام از توثیق و تعدیل علمای جرح و تعدیل بی نیاز است؛ زیرا تعدیل و توثیق آنان را خداوند متعال در قرآن کریم و نبی اکرم (ص) در سنت خویش بیان فرموده است . 

ج – سلسله (ثلاثیات) :

عبارت از سلسله روایتی است که میان شخص و نبی اکرم (ص) فقط سه شخص قرار دارد.

مانند روایت امام ابو حنیفة از محمد بن مسلم - ابن شهاب زهرى – از امام سعید بن المسیب از ابو هریرة (رض) ([27]).

توضحیاتی پیرامون این سلسله از دید علمای جرح و تعدیل :

1 – امام ابو حنیفة (رحمه الله) :

پیشتر توضیحات مفصل داده شد .

2 – محمد بن مسلم - ابن شهاب زهری - :

 ابو بکر محمد بن مسلم بن عبد الله بن شِهَاب زهری ، یکی از اعلام و نخبگان و حفاظ و دانشمدان روایت و درایت است ، تابعی جلیل القدر و از اهل مدینه منورة بود ، در سال (58هـ ق) دیده به جهان گشود ، و نخستین کسی بود که به تدوین حدیث پرداخت ، و دو هزار دو صد (2200) حدیث حفظ داشت که نیمی از آنان به نبی اکرم (ص) مرفوع می شود ، و از حضرات صحابه همانند حضرت عبد الله بن عمر (متوفای 73 هـ) و جابر بن عبد الله (متوفای 78 هـ) و انس بن مالک (متوفای 93 هـ) و ... روایت دارد و از حضرات تابعین کبار نیز همانند سعید بن المسیب (متوفای 94 هـ) و عروة بن الزبیر (متوفای 93 هـ) و علی بن الحسین زین العابدین (متوفای 94 هـ) و خارجة بن زید بن ثابت (متوفای 99 هـ) و .... روایت نموده است ، و از او جمع کثیری از تابعین و اتباع تابعین همانند عطاء ابن ابی رباح (متوفای 114 هـ) و عمر بن عبد العزیز (متوفای 101 هـ) و ابو حنیفة (متوفای 150 هـ) و مالک بن انس (متوفای 179 هـ) و دیگران روایت کرده اند ، و در سال (125 هـ ق) در منطقهء (شغب) در حدود مزری میان فلسطین و حجاز چشم از جهان فروبست ([28]) .

امام بخاری ، امام مسلم ، اصحاب سنن ، مسانید و دیگران از وی روایت حدیث کرده اند.

و پیشتر قول امام ذهبی در این مورد گذشت که وجود روایت شخص در صحیح بخاری و صحیح مسلم برایش توثیق و تعدیل محسوب شده ، و تا زمانی که دلیل روشن بر تجریحش وارد نشود ، حکم به تعدیل و توثیق او می شود .

امام عجلی او را تابعی خوانده و در جمع ثقات ذکر کرده است ([29]) .

و حافظ ابن حبان او را از جملهء ثقات ذکر کرده ، و می افزاید : که با بیش از ده نفر از اصحاب الرسول (ص) ملاقات کرده ، و در مورد حفظ و اتقانش می گوید : حافظ تر و برتر اهل زمان خود به سیاق متون روایات بود ([30]) .

امام ذهبی او را در جمله حفاظ ذکر کرده و او را لقب اعلم الحفاظ داده است ، و از ایوب سختیانی (متوفای 131 هـ) نقل می کند که : من از او عالم تر ندیده ام ([31]) .

و رتبهء او در نزد حافظ ابن حجر عسقلانی : فقیه ، عالم حجاز و شام ، حافظ  و یکی از اعلام می باشد ([32]) .

  علامة سیوطی (متوفای 911 هـ) او را در جمع حفاظ و یکی از اعلام ذکر کرده است و از لیث بن سعد (متوفای 175 هـ) نقل می کند که : من عالمی جامع تر و داناتر از ابن شهاب زهری ندیده ام ([33]) .

پس نتیجه می گیریم که محمد بن مسلم – ابن شهاب زهری - بدون شک از جملهء حفاظ و اعلام روایت و درایت واز ثقات و رجال برتر حدیث و فقه است .

3 – امام سعید بن المسیب :

ابو محمد سعید بن المسیب بن حزن بن ابو وهب مخزومی قریشی ، از کبار تابعین و یکی از فقهای هفتگانهء مدینه منورة - در زمانش - ، در سال (13 هـ ق) زاده شد ، و او کسی است که میان حدیث و فقه و ورع و زهد جمع کرد ، و از طریق تجارت روغن امرار معیشت می کرد ، هیچ بخششی را از کسی نمی پذیرفت ، حافظ ترین مردم به احکام و قضاوت های حضرت عمر فاروق بود طوری که او را به روایت عمر فاروق مسمی کرده اند ، و با حکومت اموی ها در ستیز بود ، و بالاثر حبس زندان را نیز تجربه کرد ، و در تعبیر رؤیا نیز شهرت داشت ، و بیش از پنجاه نفر از حضرات صحابه روایت کرده است ، همانند : عثمان بن عفان (متوفای 35 هـ) ، علی بن ابی طالب (متوفای 41 هـ) ، عبد الله بن مسعود (متوفای 32 هـ) ، عبد الله بن عباس (متوفای 68 هـ) ، عبد الله بن عمر (متوفای 73 هـ) ، عبد الله بن عمرو بن العاص (متوفای 65 هـ) ، ابوهریرة (متوفای 59 هـ) ، عایشة ام المؤمنین (متوفای 58 هـ) ، انس بن مالک (متوفای 93 هـ) و دیگران (رضوان الله علیهم) ، و جمع بزرگی از تابعین که تعداد ایشان به صد ها نفر می رسد از وی روایت کرده اند ، همانند : محمد بن مسلم - بن شهاب زهری – (متوفای 125 هـ) ، قتادة بن دعامة سدوسی (متوفای 118 هـ) ، علی بن زید بن جدعان (متوفای 131 هـ) ، حماد بن ابی سلیمان (متوفای 132 هـ) ، عمر بن عبد العزیز (متوفای 101 هـ) و دیگران ، و سر انجام در سال (94 هـ ق ) در مدینه الرسول دار فانی را بدورد گفت ([34]) .

امام بخاری ، امام مسلم ، اصحاب سنن ، مسانید و دیگران از وی روایت حدیث کرده اند.

و پیشتر قول امام ذهبی در مورد وجود روایت شخص در صحیحین گذشت .

امام عجلی او را در جمع ثقات ذکر کرده و می گوید : سعید بن المسیب شخص تابعی ، ثقة ، صالح و فقیه بود ([35]) .

حافظ ابن حبان او را در جمع ثقات ذکر کرده و می گوید : او از سادات تابعین از لحاظ فقه ، دیانت ، ورع ، علم ، عبادت و فضیلت بود ([36]).

امام ذهبی در جمع حفاظ ذکر کرده می گوید : او إمام  و شیخ الإسلام و فقیه مدینة  و از اجل تابعین می داند ، و از امام قتادة بن دعامة سدوسی (متوفای 118 هـ) نقل می کند که : من شخصی داناتر از سعید بن المسیب ندیده ام ([37]) .

حافظ ابن حجر عسقلانی او را یکی از علماء أثبات و یکی از فقهای کبار می داند و از علی بن المدینی استاد امام بخاری (متوفای 234 هـ) نقل می کند که : من در تابعین از سعید بن المسیب وسیع تر در علم سراغ ندارم ([38]) .

 پس نتیجه می گیریم که سعید بن المسیب بدون شک از جملهء اجل التابعین و علماء اثبات و فقهاء کبار و حفاظ و اعلام روایت و درایت و از ثقات و رجال برتر حدیث و فقه است .

4 – ابو هریرة (رض) :

عبد الرحمن بن صخر دوسی معروف به ابوهریرة ، صحابی جلیل القدر ، (12) سال پیش از هجرت تولد شد ، و در زمان جاهلیت فردی ضعیف و یتیم بود ، به مدینه آمد و نبی اکرم (ص) در خیبر به سر می برد ، بعد از تشریف آوری نبی اکرم (ص) از غزوهء خیبر در سال هفتم هجری مسلمان شد ، و مصاحبت نبی کریم (ص) را لازم گرفت ، و از همهء اصحاب پیامبر خدا (ص) احادیث بیشتری حفظ داشت ، و یکی از مکثرین روایت حدیث است ، طوری که (5374) حدیث از وی روایت شده است، و تقریباً بیش از هشتصد (800) صحابی و تابعین از وی حدیث روایت کرده اند ، مدتی والی مدینه منورة شد ، و زمانی که حضرت عمر فاروق به خلافت رسید او را کار دار خود در بحرین منصوب کرد ، پس از مدتی مشاهده کرد که در اشتغال به عبادت افراط می کند و به امور حکومت داری نمی رسد ، سپس معزولش نمود ، بعد از مدتی از وی دوباره خواست که کاردار شود ، ولی او سر باز زد و نپذیرفت ، و بیشتر اوقات خویش را در مدینه منوره سپری نمود ، و در آن جا فتوای می داد ، و سر انجام در سال (59 هـ ق) در مدینه منورة جان به جان آفرین تسلیم کرد ([39]) .

پیشتر رابطه به تعدیل و توثیق صحابه مفصل بیان شد. 

نتیجه گیری :

از خلال سطور فوق ، نتایج ذیل را درمی یابیم :

1 – تابعی بودن امام ابو حنیفة ؛ طوری که از خلال سلسله های او پیدا است ، امری است غیر قابل انکار ، چنانکه همگان بدان اعتراف دارند .

2 – امام ابو حنیفة زمان صغار صحابه و کبار تابعین را در یافته و با صغار تابعین معاصر بوده و برای کبار اتباع تابعین استاذی کرده است .

3 – امام ابو حنیفة از محدود کسانی است که مخالف و موافق برایش اعتراف دارند .

4 - امام ابو حنیفة نه تنها امامی در فقه بلکه امامی در حدیث شریف نیز می باشد .

5 - امام ابو حنیفة از میان ائمه دیگر مذهب اهل سنت دارای سلسلهء (احادیات) می باشد.

6 - اسناد روایت حدیث امام ابو حنیفة از قوت و مقبولیت خاصی برخودار است که اسناد دیگران به این سطح نمی باشد .

7 - کوتاه بودن اکثر سلسله های امام ابو حنیفة در حدیث برای هیچ کسی پوشیده نیست .

8 – اکثر سلسله های امام ابو حنیفة به علماء صحابه و مکثرین آنها منتهی می شود.

9 – اکثر شیوخ امام ابو حنیفة اهل روایت و درایت است .

10 – امام ابو حنیفة در حقیقت همه احادیثی را که در می یافت - بر خلاف حفاظ دیگر حدیث – علاوه بر روایت شان از آنها احکام و مسایل گوناگون فقهی استنباط می کرد .

و صلی الله تعال علی خیر خلقه محمد و علی آله و اصحابه اجمعین .


[1] ) –  أبو نعیم أحمد بن عبد الله بن أحمد بن إسحاق بن موسى بن مهران الأصبهانی (المتوفى: 430هـ) ، مسند الإمام أبی حنیفة روایة أبی نعیم ، المحقق : نظر محمد الفاریابی ، الناشر : مکتبة الکوثر – الریاض ، الطبعة : الأولى، 1415 هـ) ، (ص 24) .

[2] ) – ابو زکریا ، یحی بن مَعِین بن عون بن زیاد یکی از علمای برجسته علم حدیث و از آگاهان بی رقیب فن اسماء الرجال  و از تاریخ نگارن نخبه است ، که در سال (158 هـ  ق ) در ولایت الانبار عراق تولد شده و در (233هـ ق) در سفر در حج در مدینه منورة داعی اجل را لبیک گفت. موصوف یکی از اعلام و رجال مطرح و در عین حال متشدد در (علم جرح و تعدیل) می باشد ، ائمه بزرگوار فن (حدیث) و (علم رجال) همانند احمد بن حنبل (م 241 هـ) و امام ذهبی (م 748 هـ) و امام ابن حجر عسقلانی (م 852 هـ) ضمن اعتراف به علم و درایت وی ، از ایشان توصیف نموده اند ، از وی آثار گران بهای نیز به ارث مانده است .

[3] ) – أبو بکر أحمد بن علی بن ثابت بن أحمد بن مهدی الخطیب البغدادی (المتوفى : 463هـ) ، تاریخ بغداد ، المحقق : الدکتور بشار عواد معروف ، الناشر : دار الغرب الإسلامی – بیروت ، الطبعة : الأولى، 1422هـ = 2002 م) ، عدد الأجزاء : 16) ، (ج 15 ص 573) .

و یوسف بن عبد الرحمن بن یوسف، أبو الحجاج، جمال الدین ابن الزکی أبی محمد القضاعی الکلبی المزی (المتوفى : 742هـ) ، تهذیب الکمال فی أسماء الرجال ، المحقق : د. بشار عواد معروف ، الناشر : مؤسسة الرسالة – بیروت ، الطبعة: الأولى، (1400هـ = 1980م) ، عدد الأجزاء: 35 ) ، (ج 29 ص 424) . 

و شمس الدین أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَایْماز الذهبی (المتوفى : 748هـ) ، سیر أعلام النبلاء ، المحقق : مجموعة من المحققین بإشراف الشیخ شعیب الأرناؤوط ، الناشر : مؤسسة الرسالة ، الطبعة : الثالثة ، (1405 هـ = 1985 م) ، عدد الأجزاء : 25 (23 ومجلدان فهارس) ، (ج 6 ص 395) .

و مغلطای بن قلیج بن عبد الله البکجری المصری الحکری الحنفی ، أبو عبد الله ، علاء الدین (المتوفى : 762هـ) ، إکمال تهذیب الکمال فی أسماء الرجال ، المحقق : أبو عبد الرحمن عادل بن محمد - أبو محمد أسامة بن إبراهیم ، الناشر: الفاروق الحدیثة للطباعة والنشر ، الطبعة : الأولى، 1422 هـ‍‍ = 2001 م) ، عدد الأجزاء: 12) ، (ج 12 ص 56) .

و أبو الفضل أحمد بن علی بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلانی (المتوفى : 852هـ) ، تهذیب التهذیب ، الناشر : مطبعة دائرة المعارف النظامیة ، الهند ، الطبعة: الطبعة الأولى ، 1326هـ ) ، عدد الأجزاء: 12) ، (ج 10ص450).

[4] ) – همان .

[5] ) – أبو عبد الله الصَّیْمَری الحنفی ، الحسین بن علی بن محمد بن جعفر (المتوفى : 436هـ) ، أخبار أبی حنیفة وأصحابه ، الناشر : عالم الکتب – بیروت ، الطبعة : الثانیة ، 1405هـ = 1985م) ، (ص 87 ) .

و خطیب بغدادی ، تاریخ بغداد ، (ج 15 ص 573) .

و أبو محمد محمود بن أحمد بن موسى بن أحمد بن حسین الغیتابى الحنفى بدر الدین العینى (المتوفى : 855هـ) مغانی الأخیار فی شرح أسامی رجال معانی الآثار ، تحقیق : محمد حسن محمد حسن إسماعیل ، الناشر : دار الکتب العلمیة ، بیروت – لبنان ، الطبعة : الأولى ، 1427 هـ = 2006 م) ، عدد الأجزاء : 3) ، (ج 3 ص 136) .

[6] ) – أبو زکریا یحیى بن معین بن عون بن زیاد بن بسطام بن عبد الرحمن المری بالولاء، البغدادی (المتوفى : 233هـ) ، معرفة الرجال عن یحیى بن معین وفیه عن علی بن المدینی وأبی بکر بن أبی شیبة ومحمد بن عبد الله بن نمیر وغیرهم/ روایة أحمد بن محمد بن القاسم بن محرز ، المحقق : الجزء الأول : محمد کامل القصار ، الناشر : مجمع اللغة العربیة – دمشق ، الطبعة : الأولى ، 1405هـ = 1985م) ، عدد الأجزاء : 2) ، (ج 1 ص 179) .

و خطیب بغدادی ، تاریخ بغداد ، (ج 15 ص 573) .

و یوسف بن عبد الرحمن بن یوسف المزی ، تهذیب الکمال فی أسماء الرجال ، (ج 29 ص 424) .

و أبو الفداء إسماعیل بن عمر بن کثیر القرشی البصری ثم الدمشقی (المتوفى: 774هـ) ، التَّکْمیل فی الجَرْح والتَّعْدِیل ومَعْرِفة الثِّقَات والضُّعفاء والمجَاهِیل ، دراسة و تحقیق : د. شادی بن محمد بن سالم آل نعمان ، الناشر : مرکز النعمان للبحوث والدراسات الإسلامیة وتحقیق التراث والترجمة ، الیمن ، الطبعة : الأولى،  1432 هـ = 2011 م) ، عدد الأجزاء: 4 ) ، (ج 1 ص 376) .

و أبو محمد بدر الدین العینى ، مغانی الأخیار فی شرح أسامی رجال معانی الآثار ،(ج 3 ص 135).

[7] ) – أبو عبد الرحمن المروزى ، عبد الله بن المبارک بن واضح ، یکی از ائمهء اعلام و حفاظ اسلام است در سال (118 هـ ق) تولد شده و ابتداء در خراسان می زیست ، و از طبقهء هشتم تبع تابعین به شمار می رود ، امام بخاری ، مسلم ، ابو داود ، ترمذی ، نسائی ابن ماجة و ... از وی روایت حدیث نموده اند و رتبهء وی در نزد حافظ ابن حجر: (ثقة ثبت فقیه عالم جواد مجاهد ، جامع خصال الخیر) است و رتبهء او نزد امام حافظ ذهبی :  (شیخ خراسان) است ، وی عمر خویش را در اسفار حج و جهاد سپری کرد ، که در نهایت در سال (181 هـ ق) در راه بازگشت از جهاد از سرزمین روم در منطقه بنام هیت (بر رود خانهء فرات) از جهانی فانی رحلت نمود ، وی از نخستین کسانی است که در بخش جهاد و مغازی نویسندگی کرده است .

[8] ) – شمس الدین أبو عبد الله ذهبی ، سیر أعلام النبلاء ، (ج 6 ص 402) .

[9] ) – أبو الفداء إسماعیل بن عمر بن کثیر القرشی البصری ثم الدمشقی ، البدایة والنهایة ، المحقق : علی شیری ، الناشر : دار إحیاء التراث العربی ، الطبعة : الأولى 1408، هـ = 1988 م) ، (ج 10 ص 114).

[10] ) – أبو داود ، سلیمان بن الأشعث بن إسحاق بن بشیر بن شداد أزدى سجستانى ، یکی از حفاظ حدیث است و امام ترمذی و نسائی از ایشان روایت حدیث نموده اند و رتبه اش در نزد ابن حجر (ثقة) و (حافظ ) و از (علماء کبار) است و رتبه اش در نزد حافظ ذهبی (حافظ) ، (صاحب السنن) ، (ثبت) ، (حجة) و (إمام عامل) می باشد ، وی در سال (202 هـ ق ) تولد شده و اصولاً از اهل سجستان (سیستان) بود ، و سفر های علمی فراوانی را طی نموده است ، و سر انجام در سال (275 هـ ق) در شهر بصرة عراق چشم از جهان فروبست ، و برای باز ماندگان خویش آثار علمی گرانبهای را به ارث گذاشت.  

[11] ) – أبو عمر یوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر بن عاصم النمری القرطبی (المتوفى : 463هـ) ، الانتقاء فی فضائل الثلاثة الأئمة الفقهاء مالک والشافعی وأبی حنیفة رضی الله عنهم ، الناشر : دار الکتب العلمیة – بیروت ، (ص 32).

و شمس الدین أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَایْماز الذهبی (المتوفى: 748هـ) ، تاریخ الإسلام وَوَفیات المشاهیر وَالأعلام ، المحقق : الدکتور بشار عوّاد معروف ، الناشر : دار الغرب الإسلامی ، الطبعة : الأولى، 2003 م) ، عدد الأجزاء : 15) ، (ج 3 ص 990) .

و ------------ مناقب الإمام أبی حنیفة وصاحبیه ، عنی بتحقیقه والتعلیق علیه : محمد زاهد الکوثری، أبو الوفاء الأفغانی ، الناشر : لجنة إحیاء المعارف النعمانیة، حیدر آباد الدکن بالهند ، الطبعة : الثالثة ، 1408 هـ) ، (ص 46) .

[12] ) – أبو الحسین عبد الباقی بن قانع بن مرزوق بن واثق الأموی بالولاء البغدادی (المتوفى: 351هـ) ، معجم الصحابة ، المحقق : صلاح بن سالم المصراتی ، الناشر : مکتبة الغرباء الأثریة - المدینة المنورة ، الطبعة : الأولى، 1418هـ ) ، عدد الأجزاء : 3) ، (ج 1 ص 14 – 15 ) .

أبو الحسن علی بن أبی الکرم محمد بن محمد بن عبد الکریم بن عبد الواحد الشیبانی الجزری، عز الدین ابن الأثیر (المتوفى: 630هـ) ، أسد الغابة فی معرفة الصحابة ، المحقق: علی محمد معوض - عادل أحمد عبد الموجود ، الناشر: دار الکتب العلمیة ، الطبعة: الأولى ، سنة النشر : 1415هـ = 1994 م) ، عدد الأجزاء: 8 (7 ومجلد فهارس) ، (ج 1 ص 294 - 297) .

و أبو عمر یوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر بن عاصم النمری القرطبی (المتوفى: 463هـ) ، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب ، المحقق : علی محمد البجاوی ، الناشر : دار الجیل، بیروت ، الطبعة : الأولى، 1412 هـ = 1992 م) ، عدد الأجزاء : 4) ، (ج 1 ص 35) .

و أبو الفضل أحمد بن علی بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلانی (المتوفى: 852هـ) ، الإصابة فی تمییز الصحابة ، تحقیق: عادل أحمد عبد الموجود وعلى محمد معوض ، الناشر : دار الکتب العلمیة – بیروت ، الطبعة : الأولى - 1415 هـ) ، عدد الأجزاء: 8) ، (ج 1 ص 275 – 278) .

[13] ) –  أبو نعیم أصبهانی (المتوفى: 430هـ) ، مسند الإمام أبی حنیفة روایة أبی نعیم ، (ص 24) .

و أبو عبد الله الصَّیْمَری (المتوفى : 436هـ) ، أخبار أبی حنیفة وأصحابه ، (ص 18 -19 ) .

و أبو زکریا یحیى بن إبراهیم بن أحمد بن محمد أبو بکر بن أبی طاهر الأزدی السلماسی (المتوفى : 550هـ) ، منازل الأئمة الأربعة أبی حنیفة ومالک والشافعی وأحمد ، المحقق: محمود بن عبد الرحمن قدح ،الناشر: مکتبة الملک فهد الوطنیة ،الطبعة : الأولى، 1422هـ = 2002م) ، (ص 166 – 169) .

و شمس الدین ، ذهبی (المتوفى: 748هـ) ، مناقب الإمام أبی حنیفة وصاحبیه ، (ص 46) .

و ----------- تاریخ الإسلام وَوَفیات المشاهیر وَالأعلام ، (ج 3 ص 990) .

و أبو الفداء إسماعیل ، ابن کثیر (المتوفى: 774هـ) ، التَّکْمیل فی الجَرْح والتَّعْدِیل ومَعْرِفة الثِّقَات والضُّعفاء والمجَاهِیل ، (ج 1 ص 375) .

[14] ) –  أبو نعیم أصبهانی (المتوفى: 430هـ) ، مسند الإمام أبی حنیفة روایة أبی نعیم ، (ص 238 - 241) .

و أبو عبد الله الصَّیْمَری (المتوفى : 436هـ) ، أخبار أبی حنیفة وأصحابه ، (ص 18 -19 ) .

و أبو زکریا ، السلماسی منازل الأئمة الأربعة أبی حنیفة ومالک والشافعی وأحمد ، (ص 166 – 169) .

و شمس الدین ، ذهبی (المتوفى: 748هـ) ، مناقب الإمام أبی حنیفة وصاحبیه ، (ص 46) .

و ----------- تاریخ الإسلام وَوَفیات المشاهیر وَالأعلام ، (ج 3 ص 990) .

و أبو الفداء إسماعیل ، ابن کثیر (المتوفى: 774هـ) ، التَّکْمیل فی الجَرْح والتَّعْدِیل ومَعْرِفة الثِّقَات والضُّعفاء والمجَاهِیل ، (ج 1 ص 375) .

[15] ) – أبو العباس شمس الدین أحمد بن محمد بن إبراهیم بن أبی بکر ابن خلکان البرمکی الإربلی (المتوفى: 681هـ) ، وفیات الأعیان وأنباء أبناء الزمان ، المحقق: إحسان عباس ، الناشر : دار صادر – بیروت ، الطبعة : الجزء: 1 - الطبعة: 0، 1900 الجزء: 2 - الطبعة: 0، 1900 الجزء: 3 - الطبعة: 0، 1900 الجزء: 4 - الطبعة: 1، 1971 الجزء: 5 - الطبعة: 1، 1994 الجزء: 6 - الطبعة: 0، 1900الجزء: 7 - الطبعة: 1، 1994عدد الأجزاء: 7) ، (ج 5 ص 367) .

و شمس الدین أبو عبد الله الذهبی ، تاریخ الإسلام وَوَفیات المشاهیر وَالأعلام ، (ج 3 ص 328) .

و ابو الفداء إسماعیل بن عمر بن کثیر ، البدایة والنهایة ، (ج 9 ص 319).

[16] ) – أبو یعلى الخلیلی، خلیل بن عبد الله بن أحمد بن إبراهیم بن الخلیل القزوینی ، الإرشاد فی معرفة علماء الحدیث ، المحقق : د. محمد سعید عمر إدریس ، الناشر : مکتبة الرشد – الریاض ، الطبعة : الأولى، 1409هـ ) ، عدد الأجزاء : 3) ، (ج 1 ص 205) .

[17] ) – ابو الفداء إسماعیل بن عمر بن کثیر ، البدایة والنهایة ، (ج 9 ص 319).

[18] ) – شمس الدین أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَایْماز الذهبی ، تذکرة الحفاظ ، الناشر: دار الکتب العلمیة بیروت – لبنان ، الطبعة: الأولى، 1419هـ = 1998م) ، عدد الأجزاء : 4) ، (ج 1 ص 77).

و --------- سیر أعلام النبلاء ، (ج 8 ص 114) .

و -------- ،  تاریخ الإسلام وَوَفیات المشاهیر وَالأعلام ، (ج 3 ص 328) .

و أبو زکریا محیی الدین یحیى بن شرف النووی (المتوفى: 676هـ) ، تهذیب الأسماء واللغات ، عنیت بنشره وتصحیحه والتعلیق علیه ومقابلة أصوله : شرکة العلماء بمساعدة إدارة الطباعة المنیریة ، یطلب من : دار الکتب العلمیة، بیروت – لبنان ، عدد الأجزاء : 4) ، (ج 2 ص 124) .

و تقی الدین أبو الفتح محمد بن علی بن وهب بن مطیع القشیری، المعروف بابن دقیق العید (المتوفى: 702هـ) ، الاقتراح فی بیان الاصطلاح ، الناشر : دار الکتب العلمیة – بیروت ، (بی تا) ، (ص 6) .

و عبد الرحمن بن أبی بکر، جلال الدین السیوطی (المتوفى: 911هـ) ، طبقات الحفاظ ، الناشر: دار الکتب العلمیة – بیروت ، الطبعة : الأولى، 1403هـ) ، (ص 47) .

[19] ) – أبو الحسن ، عز الدین ابن الأثیر (المتوفى: 630هـ) ، أسد الغابة فی معرفة الصحابة ، (ج 3 ص 336) .

و أبو عمر ، ابن عبد البر (المتوفى: 463هـ) ، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب ، (ج 3 ص 950 – 953) .

و أبو الفضل أحمد بن علی ، ابن حجر العسقلانی ، الإصابة فی تمییز الصحابة ، (ج 4 ص 155 – 161) .

[20] ) –  أبو نعیم أصبهانی (المتوفى: 430هـ) ، مسند الإمام أبی حنیفة روایة أبی نعیم ، (ص 187) .

و أبو عبد الله الصَّیْمَری (المتوفى : 436هـ) ، أخبار أبی حنیفة وأصحابه ، (ص 18 -19 ) .

و أبو زکریا السلماسی ، منازل الأئمة الأربعة أبی حنیفة ومالک والشافعی وأحمد ،  (ص 166 – 169) .

و شمس الدین ، ذهبی (المتوفى: 748هـ) ، مناقب الإمام أبی حنیفة وصاحبیه ، (ص 46) .

و ----------- تاریخ الإسلام وَوَفیات المشاهیر وَالأعلام ، (ج 3 ص 990) .

و أبو الفداء إسماعیل ، ابن کثیر (المتوفى: 774هـ) ، التَّکْمیل فی الجَرْح والتَّعْدِیل ومَعْرِفة الثِّقَات والضُّعفاء والمجَاهِیل ، (ج 1 ص 375) .

[21] ) – أبو عبد الله محمد بن إسماعیل بن إبراهیم بن المغیرة البخاری (المتوفى : 256هـ) ، التاریخ الکبیر ، الطبعة : دائرة المعارف العثمانیة، حیدر آباد – الدکن ، طبع تحت مراقبة : محمد عبد المعید خان ، عدد الأجزاء : 8) ، (ج 7 ص 49) .

و یعقوب بن سفیان بن جوان الفارسی الفسوی، أبو یوسف (المتوفى: 277هـ) ، المعرفة والتاریخ ، المحقق : أکرم ضیاء العمری ، الناشر : مؤسسة الرسالة، بیروت ، الطبعة : الثانیة ، (1401 هـ = 1981 م) ، عدد الأجزاء : 3) ، (ج 2 ص 5) .

و أبو محمد عبد الله بن مسلم بن قتیبة الدینوری (المتوفى: 276هـ) ، المعارف ، تحقیق : ثروت عکاشة ، الناشر : الهیئة المصریة العامة للکتاب، القاهرة ، الطبعة : الثانیة، 1992 م) ، (ص 455) .

و شمس الدین أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَایْماز الذهبی (المتوفى: 748هـ) میزان الاعتدال فی نقد الرجال ، تحقیق : علی محمد البجاوی ، الناشر : دار المعرفة للطباعة والنشر، بیروت – لبنان ، الطبعة : الأولى، 1382 هـ = 1963 م) ، عدد الأجزاء : 4) ، (ج 3 ص 93) .

و ابو الفداء إسماعیل بن عمر بن کثیر ، البدایة والنهایة ، (ج 9 ص 244).

[22] ) – أبو الحسن أحمد بن عبد الله بن صالح العجلى الکوفى ، تاریخ الثقات ، الناشر : دار الباز ، الطبعة : الطبعة الأولى 1405هـ = 1984م) ، (ص 339) . 

[23] ) – أبو الفداء إسماعیل بن عمر بن کثیر ، التَّکْمیل فی الجَرْح والتَّعْدِیل ومَعْرِفة الثِّقَات والضُّعفاء والمجَاهِیل ، (ج 2 ص 12) .  

[24] ) – محمد بن حبان بن أحمد بن حبان بن معاذ بن مَعْبدَ، التمیمی، أبو حاتم، الدارمی، البُستی (المتوفى: 354هـ) ، الثقات ، طبع بإعانة : وزارة المعارف للحکومة العالیة الهندیة ، تحت مراقبة : الدکتور محمد عبد المعید خان مدیر دائرة المعارف العثمانیة ، الناشر : دائرة المعارف العثمانیة بحیدر آباد الدکن الهند ، الطبعة : الأولى، 1393 ه‍ = 1973) ، عدد الأجزاء: 9) ، (ج 5 ص 229) .

[25] ) – شمس الدین أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَایْماز الذهبی ، الموقظة فی علم مصطلح الحدیث ، اعتنى به : عبد الفتاح أبو غُدّة ، الناشر : مکتبة المطبوعات الإسلامیة بحلب ، الطبعة : الثانیة ، 1412 هـ) ، (ص 80) .

[26] ) – أبو نعیم أحمد بن عبد الله بن أحمد بن إسحاق بن موسى بن مهران الأصبهانی (المتوفى: 430هـ)، معرفة الصحابة ، تحقیق : عادل بن یوسف العزازی ، الناشر : دار الوطن للنشر، الریاض ، الطبعة : الأولى 1419 هـ = 1998 م) ، عدد الأجزاء : 7 (6 أجزاء ومجلد فهارس) ، (ج 3 ص 1699 – 1706) .

و أبو الحسن ، عز الدین ابن الأثیر (المتوفى : 630هـ) ، أسد الغابة فی معرفة الصحابة ، (ج 3 ص 291- 294) .

و أبو عمر ، ابن عبد البر (المتوفى : 463هـ) ، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب ، (ج 3 ص 933 – 939) .

و أبو الفضل ، ابن حجر العسقلانی (المتوفى : 852هـ) ، الإصابة فی تمییز الصحابة ، (ج 4 ص 121 – 131) .

[27] ) –  أبو نعیم أصبهانی (المتوفى: 430هـ) ، مسند الإمام أبی حنیفة روایة أبی نعیم ، (ص 38 - 40) .

و أبو عبد الله الصَّیْمَری (المتوفى : 436هـ) ، أخبار أبی حنیفة وأصحابه ، (ص 18 -19 ) .

و أبو زکریا ، السلماسی ، منازل الأئمة الأربعة أبی حنیفة ومالک والشافعی وأحمد ، (ص 166 – 169) .

و شمس الدین ، ذهبی (المتوفى: 748هـ) ، مناقب الإمام أبی حنیفة وصاحبیه ، (ص 46) .

و ----------- تاریخ الإسلام وَوَفیات المشاهیر وَالأعلام ، (ج 3 ص 990) .

و أبو الفداء إسماعیل ، ابن کثیر (المتوفى: 774هـ) ، التَّکْمیل فی الجَرْح والتَّعْدِیل ومَعْرِفة الثِّقَات والضُّعفاء والمجَاهِیل ، (ج 1 ص 375) .

[28] ) – أبو عبد الله محمد بن إسماعیل البخاری (المتوفى : 256هـ) ، التاریخ الکبیر ، (ج 1 ص 220 - 221) .

و أبو القاسم علی بن الحسن بن هبة الله المعروف بابن عساکر (المتوفى: 571هـ) ، تاریخ دمشق ، المحقق: عمرو بن غرامة العمروی ، الناشر: دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع ، عام النشر : 1415 هـ = 1995 م) ، عدد الأجزاء: 80 (74 و 6 مجلدات فهارس) ، (ج 55 ص 294 – 387) .

و شمس الدین أبو عبد الله ذهبی ، سیر أعلام النبلاء ، (ج 5 ص 326 - 350) .

[29] ) – أبو الحسن ، العجلى ، تاریخ الثقات ، (ص 412 - 413) . 

[30] ) – محمد بن حبان ، البُستی (المتوفى: 354هـ) ، الثقات ، (ج 5 ص 349 - 350) .

[31] ) – شمس الدین ذهبی (المتوفى: 748هـ) ، تذکرة الحفاظ ، (ج 1 ص 83) .

[32] ) – أبو الفضل ، ابن حجر العسقلانی ، تهذیب التهذیب ، (ج 9 ص 445) .

[33] ) – جلال الدین السیوطی ، طبقات الحفاظ ، (ص 47) .

[34] ) – أبو عبد الله محمد بن سعد بن منیع الهاشمی بالولاء، البصری، البغدادی المعروف بابن سعد (المتوفى: 230هـ) ، الطبقات الکبرى ، المحقق : إحسان عباس ، الناشر : دار صادر – بیروت ، الطبعة : الأولى، 1968 م) ، عدد الأجزاء: 8) ، (ج 2 ص 379 – 383 ) .

أبو عبد الله محمد بن إسماعیل البخاری (المتوفى : 256هـ) ، التاریخ الکبیر ، (ج 3 ص 510- 511) .

و أبو محمد ، ابن قتیبة الدینوری (المتوفى : 276هـ) ، المعارف ، (ص 437 - 438) .

و أبو یوسف ، الفارسی الفسوی ، (المتوفى: 277هـ) ، المعرفة والتاریخ ، (ج 1 ص 468 - 479) .

و أبو اسحاق إبراهیم بن علی الشیرازی (المتوفى: 476هـ) ، طبقات الفقهاء ، هذبهُ : محمد بن مکرم ابن منظور (المتوفى: 711هـ) ، المحقق : إحسان عباس ، الناشر : دار الرائد العربی، بیروت – لبنان ، الطبعة : الأولى، 1970م) ، (ص 57 – 59) . 

و أبو القاسم ، ابن عساکر (المتوفى : 571هـ) ، تاریخ دمشق ، (ج 55 ص 294 – 387) .

و ابو العباس ، ابن خلکان (المتوفى : 681هـ)، وفیات الأعیان وأنباء أبناء الزمان ، (ج 2 ص 375 – 378) .

و شمس الدین أبو عبد الله ذهبی ، سیر أعلام النبلاء ، (ج 4 ص 217 - 246) .

و ---------- ، تاریخ الاسلام ، (ج 2 ص 1103 - 1106) .

[35] ) – أبو الحسن ، العجلى ، تاریخ الثقات ، (ص 188) . 

[36] ) – محمد بن حبان ، البُستی (المتوفى: 354هـ) ، الثقات ، (ج 4 ص 273 - 275) .

[37] ) – شمس الدین ذهبی (المتوفى: 748هـ) ، تذکرة الحفاظ ، (ج 1 ص 44) .

[38] ) – أبو الفضل أحمد بن علی بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلانی (المتوفى: 852هـ) ، تقریب التهذیب ، المحقق: محمد عوامة ، الناشر : دار الرشید – سوریا ، الطبعة : الأولى، 1406هـ = 1986م ) ، (ص 241) .

[39] ) – أبو نعیم ، أصبهانی (المتوفى: 430هـ)، معرفة الصحابة ، (ج 4 ص 18461847) .

و أبو الحسن ، عز الدین ابن الأثیر (المتوفى : 630هـ) ، أسد الغابة فی معرفة الصحابة ، (ج 3 ص 257- 259) .

و أبو عمر ، ابن عبد البر (المتوفى : 463هـ) ، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب ، (ج 2 ص 69 – 71) .

و أبو الفضل ، ابن حجر العسقلانی (المتوفى : 852هـ) ، الإصابة فی تمییز الصحابة ، (ج 7 ص 348 – 362) . 

نظرات 1 + ارسال نظر
دوخیییی 1395,10,21 ساعت 11:52 ب.ظ http://neyestan.honor.es/

وب متفاوت و زیبایی دارین خیلی خوشحال شدم دوباره به وبتون اومدم باعث افتخاره شما هم به من سر بزنید خیلی ممنون
56168

تشکر دوست عزیز در پناه خداوند متعال باشید

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.